Nyl mese 37.
37. A TANULS
Az jsgot mr nagyon sokszor tnztk, s mivel nem tudtak olvasni, nem rtettk mit rnak benne.
--- Elkezddtt az iskola, bemegyek a faluba s kilesem, hogyan tanulnak a gyerekek.
--- Elksrhetlek!, - krlelte a msik nyl.
----Ht persze, de legynk nagyon vatosak.
A kertek aljn megkzeltettk az a hzat ahol iskolakezd dikok laktak. Felmsztak az ablakba s onnan lestk, hogyan tanulnak a gyerekek az desanyjukkal. Lttk, hogyan formzzk a betket,hogyan kezdenek rni .Ezt az utat, az erd s a falu kztt majd minden nap megtettk. Az ablakra leheltek s prbltk lerni a betket,ahogy az anyuka mutatta a gyerek-nek.Sokig tartott, de vgre megrtettk a betvetst,gy sikerlt elsajttaniuk az olvasst. Most mr nem volt olyan rsz az jsgban, amit ne tudtak volna megrteni. Az estk aztn azzal teltek, hogy felolvastk az jsgban lert cikkeket.Aztn egyszer ez is unalmass vlik, mert miutn kiolvastk az sszes belertakat, mr kvlrl tudtk mi van benne. Irny a falu s sszegyjtttk a faluban minden, fellelhet kidobott iromnyt s knyvet. Megint volt mit olvasni. Kzben aki meg akart tanulni olvasni a nyulak kzl, azt megtantottk. Most mr nem kellett senkinek sem felolvasni, mert mindenki tudott olvasni.
Gyakran gyjtttk a kidobott knyveket. Egy id utn valsgos gyjtemny jtt ssze. Kln helyisget kellett vjni a fld alatt a sok olvasnivalnak.
Nagyon lveztk, hogy tudnak olvasni. Egyik nap valamelyik nyl belltott egy csom gyertyval, meg hozott magval egy doboz gyuft.
--- Ezt az egyik szemetesvdrben talltam. A gyuft viszont elcsentem.
Most mr olvashattak az odjukban is, gyertyafny mellett.
Az egyik nap hangosan megszlalt valamelyik:
--- Azt nem rtem, hogy neknk mirt nincs olyan hossz farkunk, mint a rkknak, farkasnak vagy a kutynak.
--- Tnyleg!- Ez nekem eddig mg fel sem tnt.
.--- De az is rdekelne, hogy mirt van szr rajtunk s mirt nem toll.
--- Gondolkozzunk logikusan!- Ha hossz farkunk lenne, biztosan jl nznnk ki, - de, kell ez nekem? Hiszen akkor biztosan knnyebben elkapnnak bennnket a rkk. Elkapnk a hossz farkamat s csak gy tudnk megszabadulni, ha leszakadna. Teht ez azt eredmnyezi, hogy nincs r szksgnk. A msik krds, hogy mirt nincs tollunk? Nzzk, csak melyik llatnak van tolla: a madrnak. Teht ha nekem tollam lenne, akkor szrnyra is lenne szksgem, hogy tudjak replni. Ha tudunk replni, nem kellene ekkora fl. A fkon lnnk, fszket raknnk s tojsokat tojnnk. Ennnk a bogarakat, gilisztkat s frgeket. De vajon mekkora madr lennnk, sas vagy vrsbegy, mert ez nem mindegy.Ha kismadarak lennnk, jnne a sas. Igaz mi akkor is bogarat ennnk, a sas meg szttpne bennnket.
--- FJ ez borzalom.
--- Most nyulak vagyunk, de igy is szttphet bennnket akr egy farkas is.
--- Ne tprengjetek ilyen furcsa bolondsgokon. Inkbb menjnk fldi szedret enni s tmjk tele a bendnket.
Elraktak mindent a helyre s elindultak a szederfld fel. Nem gyztk enni a sok szedret. Jl telezabltk magukat, mikor mr nem frt beljk mr egy szem sem, elfekdtek a bokrok aljn. A hossz pihenst egy fura hang zavarta meg. Kerestk a hang forrst. Az gen talltk meg, egy hromszg alak repl szerkezet formjban.
--- Szent Nyljzus! Mi a lehet ez!-
--- Errl mr olvastam az egyik knyvben. Ha jl emlkszem akkor ezt srknyreplnek hvjk. A lgellenllst hasznlja a replshez. Azt is lerjk, hogy hogyan kell elkszteni. Mi is tudnnk ilyet csinlni, csak egy j ers vszon s merevtk kellenek hozz. Csak az a baj, hogy ezeket a csveket ssze kne hegeszteni, amihez mi nem rtnk. De, ha meg tudnnk csinlni, le lehetne vele ugrani egy magas sziklrl s el tudnnk lavrozni vele a levegben, s akr idig is el lehetne vele jnni.
--- Ez nagyon rdekes. Lehetne bellnk repl nyl? -- Bizony! - br ilyen mg nem volt.
--- Ltjtok milyen, jk azok a knyvek, amit beszereztnk. Ezrt j sokat olvasni, hogy minl tbbet tudjak meg a vilg dolgairl.
--- Azt ne felejtstek el, hogy amit megtanultatok, azt nem vehetik el tletek, s akr hov kerltk, br hol felhasznlhatjtok.
--- Gyernk haza, mert lassan rnk sttedik.
Elindultak, tjukat a kakukk hangja ksrte, alighogy abbahagyta, rkezdett a fakopcs. PRRRRRRRR, PRRRRRRRR
VGE A 37. MESNEK
|